Sawatdi khrap! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Martijn - WaarBenJij.nu Sawatdi khrap! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Martijn - WaarBenJij.nu

Sawatdi khrap!

Door: TenD

Blijf op de hoogte en volg Martijn

02 Oktober 2010 | Nederland, Amsterdam

Sawatdi khrap! (Hallo)

Woensdag 29 september was het dan eindelijk z over. Na afscheid van onze families (+Merel en Freek) te hebben genomen, konden we in de rij voor de douane gaan staan. Dion mocht zonder problemen doorlopen, maar ‘Tines de Kaasterrorist’ moest aan de kant gaan staan met de armen gespreid. Hoppa, meteen fouilleren en zelfs zijn schoenen moest hij uittrekken en nog een keer door de scanner laten gaan. Toen de douane zeker wist dat Tines de K. geen plannen had om een vliegtuig neer te halen mocht hij door. We hadden hierdoor niet zoveel tijd om bij de juiste gate te komen, dus waren we ons aan het haasten. Terwijl Dion zijn ticket aan de lieflijke dame achter de bar gaf, was Tines nog met zijn hoofd bij de douane. Vandaar dat hij en passant de uitgeprinte map van Bangkok aan haar toonde i.p.v. zijn ticket…
De eerste vlucht was met een Airbus A320 naar Helsinki. Onderweg kregen we een echte IKEA snack; een broodje met de beroemde Zweedse gehaktballetjes in een kek sausje.
Zo’n drie uur later landen we in Helsinki, waar dus echt geen Fin te zien was. Alleen zo’n 100 Thai die op hetzelfde vliegtuig als ons stapten. Dit vliegtuig was enorm, 8 zitplaatsen in de breedte en 3 cabines in de lengte. Tines had van tevoren de stoelen gereserveerd, twee mooie zitplaatsen achterin één van de cabines. Heerlijk bij het raam…. en naast de WC. Oeps, even geen rekening mee gehouden. En ach, die oordopjes kun je ook voor je neus gebruiken toch?
Iedereen had een eigen beeldscherm waarop je kon kiezen uit muziek, games, vluchtinformatie en films. Omdat het geluid erg slecht was (en er geen Engelse ondertiteling was) hebben we maar mr. Bean gekeken. Die man praat tenminste niet zoveel…
Het was een lange vlucht, over Rusland en India, naar Thailand. We hadden amper geslapen, schijnt iets te maken hebben gehad met de hoeveelheid mensen die steeds naar de WC moest.
We kwamen aan op een van de vliegvelden even buiten Bangkok, wat een schitterend staaltje bouwtechniek was. Helaas hebben we er geen foto van gemaakt, omdat onze trein ondergronds begon. We merkten meteen een groot verschil met Nederland. Overal staan mensen in uniform, voornamelijk niets te doen. We zijn zo aan onze Hollandse OV-chipkaart gewend, dat we meteen naar de trein wilden lopen. Dat ging dus niet, een bewaker wees ons de weg waar we een kaartje konden kopen.
Eenmaal buiten het vliegveld reed de trein zo’n 20 meter boven de grond over een viaduct. We zagen van bovenaf sloppenwijken naast villawijken liggen. Uiteraard met grote hekken ertussen, want de rijken willen natuurlijk niet dat hun BMW/Mercedes de volgende dag door iemand anders gereden wordt. Er was ook veel water, waar mensen fuiken in hadden gezet om een lekker visje te vangen.
Bij een enorme treinstation stapten we uit. Overal mensen in uniformen om ons de weg te wijzen. Buiten het station een muur van hitte. Het is hier zo’n 35 graden, maar wel erg lekker (iemand jaloers?). Op naar het Bangkok Centre Hotel, maar waar was dat? Gelukkig kwam er een Tuktuk langsrijden, die ons na enig onderhandelen over de prijs wel wilde brengen. De bijnaam van de bestuurder was Moon, en hij bleek een ex-Muay Tai bokser te zijn. Een geschikte vent, die een heel aardig woordje Engels sprak.
Het hotel waarin we verblijven is erg netjes (behalve nu onze kamer…) en de bedden zijn comfortabel. Alleen jammer dat de beloofde Wifi op de kamer ontbreekt, waardoor we noodgedwongen beneden betalen om daar op de computer te mogen.
We hadden met Moon afgesproken dat hij ons ’s avonds naar een lekker eettentje zou brengen. We kwamen uit in het Chinatown. Dit is een wirwar van kleine straatjes waarin Chinezen staan die hun waren langs de weg proberen te verkopen. We aten in restaurant Texas (toepasselijke naam voor een Chinese toko). Het was erg lekker (rijst met cashewnoten, ananas en kip) en we hebben meteen van Moon met stokjes leren eten.
Daarna naar het Muay Tai boksen in de Muay Tai Arena. Muay Tai is een Thaise vechtsport waarbij je de ander niet in het kruis mag raken, een kopstoot mag geven of op de grond mag vechten. Voor de rest mag zo’n beetje alles… Rijke Europeanen als we zijn, kochten we Ringside tickets. Moon kende er iedereen, dus kregen we een kijkje achter de schermen. De vechters worden voor het gevecht stevig gemasseerd en ingesmeerd met olie. Dit vergoot hun lenigheid, waardoor ze hogere trappen kunnen uitdelen. We zaten vlakbij de ring, en konden het spektakel van heel dichtbij meemaken. De vechters komen op met een soort hoofdtooien en veel versiersels aan hun lichaam. Daarna doen ze een vreemde dans om hun goden te eren. Maar als het gevecht begint, zijn ze optimaal gefocust op de tegenstander. De gokkers schreeuwden om het hardst, zij hadden natuurlijk geen zin om straks de taxi te moeten laten staan en lopend naar huis te moeten…
De kampioen van Thailand (in zijn gewichtsklasse) was er om zijn titel te verdedigen, gegarandeerd spektakel. Die knul was dan ook uitermate blij toen hij zijn wedstrijd had gewonnen.
Na een tijdje heeft Moon ons terug bij het hotel gebracht, zodat wij nog een beetje konden internetten en bijkomen. Dion bleek opeens toch een jetlag te hebben, dus zijn we maar tot een uurtje of 4:00 opgebleven.
’s Ochtends in het hotel om 9:00 ontbeten, en daarna zijn we weer lekker ons bed ingedoken. Moon zou ons om 13:00 met de Tuktuk komen ophalen, maar we hadden ons verslapen! Gelukkig stond hij in de lobby te chillen toen we een half uurtje later aankwamen.
Hij heeft ons naar een enorm winkelcentrum gebracht, omdat we nog naar de kapper wilden en nog wat spulletjes kopen. Cool, stoer en modieus als we zijn, waren we van plan om op ons achterhoofd een letter te zetten (Dion de D, Tines de T). Eerst werd ons hoofd gemasseerd en onze haren twee keer gewassen. Daarna werden we netjes geknipt. Aan het einde zou de letter er met de tondeuse en scherpe mesjes ingezet worden. De D van Dion was te moeilijk, omdat daar een bocht inzat. De kapper wilde daar dus niet aan beginnen. Tines had hier niets van meegekregen, en de T heeft geen ronde vormen… En zo geschiedde het dat Tines nu met een T op zijn achterhoofd rondloopt (zie foto’s). Gelukkig zit er een hoed in zijn backpackrugzak en heeft hij geen ogen in zijn achterhoofd :). Maar ach, niemand kent hem hier toch en over een week of 4 zie je er niets meer van. En gelukkig hebben we dan nog de foto’s!
Daarna hebben we zonnebrillen gekocht en Tines zijn slippers. Als finishing touch nog een nieuw T-shirtje, omdat ze toch zo goedkoop waren. Moon heeft ons weer naar het hotel gebracht, zodat we onze aankopen konden wegleggen.
Ons volgende evenement was een Thaise massage. Moon bleef maar grappen maken over heerlijke body-to-body massages met happy ending, maar wij hebben in al onze wijsheid besloten dat we met een normale olie massage ook helemaal tot rust kunnen komen. We werden met zijn tweeën naar een kamer gebracht, waar de masseuses (no worries thuisfront, ze waren zo’n 50 jaar:)) ons 1 uur lang hebben gemasseerd. Het was zeer relaxt, maar we kregen al snel de slappe lach. De masseuse van Tines had namelijk een mondkapje opgedaan waarop Dion opmerkte dat hij blijkbaar een scheet had gelaten. Ook begon ze hem steeds opnieuw te slaan, wat dus niet zo relaxing was. Op een gegeven moment lach zelfs de masseuze van Dion (Niih) in een deuk. Beide vrouwen schatten ons een jaar of 15, wat een uiterst dubieus compliment was.
Een staande ovatie aan degene die dit lange verhaal helemaal heeft uitgelezen. Maar zoals jullie merken, hebben we al enorm veel meegemaakt in de afgelopen 2 dagen. Veel plezier met de foto’s, en probeer niet teveel om Tines zijn haar te lachen:).

TenD

Wist je dat:

- Wij het vliegtuigeten goed te doen vonden..
- Maar dat het op de maag van sommige passagiers een vreemde uitwerking had..
- En D zijn vliegtuigstoel helaas pal naast de wc zat..
- En de vlucht ruim 11 uur duurde..

- Je voor 400 Bath met 2 personen heel de dag met de Tuktuk door Moon overal naartoe gereden kan worden…
- Dat is omgerekend 10,-. En Moon helpt ons ook in alle winkels.

- T en D na 1 dag al met stokjes kunnen eten zonder te morsen…

- Maar wij niet begrijpen waarom ze er geen plat uiteinde aan maken en het gewoon ‘lepel’ noemen.

- Het verkeer hier links rijdt…
- Of soms rechts…
- Of gewoon midden op de weg.

- Moon de wegen als een racebaan ziet en de Tuktuk als zijn Kart…
- Zonder gordels, airbag, kreukelzone of deuren.

- Ze hier mooie, uitgestrekte 5-baanssnelwegen hebben.
- Maar alleen vergeten zijn om er wat strepen op te zetten.

- Er in de lobby van het hotel een stinkende rijstlucht hangt, maar
- We ook niet verwacht hadden dat het hier naar spruitjes met gehaktballen zou ruiken.

- D met een tattoo is wakker geworden op zijn wang…
- Waarop heel groot ‘Nash’ staat.

- T pas na 5 winkels passende slippers had gevonden…
- Omdat de slippers hier maar tot maat 43 gaan.

- T en D erg lang schijnen te zijn…
- Het bed in het hotel daarom niet lang genoeg is.
- En de masseuses moesten staan op het massagebed om de nek goed te kunnen masseren.

- Éen van de Muay Tai vechters K.O. ging…
- En met een brancard weggedragen werd…
- Gelukkig bleek het achteraf niet ernstig te zijn.

- We in het hotel om nieuwe handdoeken en WC-rollen hadden gevraagd…
- Een Thai die erg stoned leek dit kwam brengen…
- Tenminste, eerst de WC-rollen…
- Daarna een gek doekje…
- En pas bij de derde keer begreep wat een handdoek was…
- Geen idee waar hij zich mee afdroogt.

- Een Tuktuk hier erg handig is omdat je hem overal kunt parkeren…
- Moon hem gewoon driedubbel parkeert…
- En de andere bestuurders de Tuktuk maar moeten wegduwen om eruit te komen.

- T zijn kapper wel erg een off-day had…
- Eerst moesten Moon en D assisteren om er nog iets van te maken…
- En dan maakt hij zijn werk niet goed af…
- D een schaar op zijn zakmes heeft…
- En daarmee in het hotel een gek plukje op het hoofd van T hebben weggeknipt.

- We geen enkele Thai hebben zien roken…
- Maar dat dat ook niet hoeft omdat ze genoeg smog inademen…
- D heel passend zei dat het net is alsof je met je neus de hele dag in een uitlaatpijp zit.

- Hier in kledingwinkels halve aquaria doorheen stroomden…
- We niet konden zien of er piranha’s of goudvissen inzaten.

- Je hier voor 100,- een geheel pak op maat kan laten maken…
- Maar deze erg lastig in een backpack te vervoeren zijn.

- We alvast voor Los Angelos een hotel hadden geboekt…
- En deze nu al hebben omgeboekt…
- Het heette Cockatoo (Cock Tatoo…) en lag in een ghetto…
- Nu hebben we het Travellodge Hotel geboekt.

• 01 Oktober 2010 - 18:46

Roy:

Super vet jonges heb erg gelachen!

Jullie hebben er en flink lang verhaal van gemaakt ongelofelijk :P

• 01 Oktober 2010 - 18:46

Erwin:

Heb je al heimwee Martijn :p

• 01 Oktober 2010 - 18:58

Maaike-G:

Hee Boys!

Haha ik heb genoten van jullie reisverslag + helemaal uitgelezen! Lijkt er op dat jullie je erg vermaken! Martijn, ik heb toch een beetje moeten lachen om je kapsel (A) haha. Veel plezier verder!

Groetjes Maaike

• 01 Oktober 2010 - 19:10

Roos:

Hey Jongens,
    Jullie hebben inderdaad al heel veel meegemaakt in die paar dagen. En dan nog tijd om zo'n verhaal te schrijven, super!
    T, die slippers zijn te cool!
    D, jammer dat ze geen bochtjes kunnen scheren!

Veel plezier daar!!

• 01 Oktober 2010 - 19:17

Frank:

Nice Boys leuk verhaal vol humor ,veel plezier veder. Groetjes Frank H

• 01 Oktober 2010 - 20:14

MEREEEL:

Heei jongens (L)

superleuk verhaal en foto's ! echt leuk dat jullie nu al zo veel leuke dingen mee hebben gemaakt ! en Dion, ik ben blij dat ik het beter kan ;p haha

veelplezieeeernog !

kusje

• 01 Oktober 2010 - 20:48

Petra Vinke:

Leuk verslag, alleen die T, niet meer doen !

• 01 Oktober 2010 - 21:31

Dory:

Hee jongens!

echt een superverhaal en dit is pas de eerste!
    nog heel veeeeel plezier!
    en ben benieuwd hoelang jullie het nog volhouden met die stokjes, haha!

groetjess!

• 02 Oktober 2010 - 07:30

Anouk:

haha! heb ernstig hard moeten lachen om jullie verhaal! herken al een aantal dingen waar jullie je ook over verbazen ;) en ik been het eens over de T, dat kan echt niet hoor! De slippers zijn wel gaaf tough!

• 02 Oktober 2010 - 08:26

Martine:

Hello Mannen!

Haha.. wat een verhaal en foto's! Helemaal leuk om te lezen.. :D Dat worden wel erg lange reisverslagen elke keer, als dit pas over 2 dagen gaat.. ;)
    Trouwens, jmmer dat jullie nu niet naar het lullenhotel gaan.. Leek me erg leuk om te zien hoe het eruit zsg.. :P

Veel plezier nog!!
    X
    ps. Martijn, nu lukt het nooit om een meisje versieren met je haar.. ;)

• 02 Oktober 2010 - 08:32

Mirjam En Chris:

Hoi Martijn en Dion,

Wat heb ik gelachen (om alles, maar vooral om de T (als moeder mag dat, dat is echt geen leedvermaak :)
    Een super verhaal, heerlijk beeldend. Je ruikt bijna de smog en voelt de warmte. Wij genieten echt mee van jullie avontuur!
    De slippers zijn echt super!

liefs mama/Mirjam en Chris

• 02 Oktober 2010 - 09:04

Annika:

Leuk verslag jongens! Wel relaxt zeg, zo'n vent die je de hele dag overal naar toe toert. Ben wel benieuwd hoe snel jullie rijst met stokjes zat gaan worden.. He en Tines, ik begrijp nu waarom je niet in Nederland naar de kapper wilde.. haha

Xx Annika

• 02 Oktober 2010 - 11:08

BJ:

hehe, wat een jongens. moest tinus z'n kapster geen mondkapje op?!

veel plezier verder!:)

• 02 Oktober 2010 - 11:36

Denise:

Tines, vette slippers van ;) die staan echt goed bij je hoed haha.
    Op hoeveel staat de score ;)???

• 02 Oktober 2010 - 12:00

Robin:

Tinus. Die T staat je beeldig! Volgende keer haren paars?

Het reisverslag heb ik helemaal uitgelezen! En hij is leuk :)

• 02 Oktober 2010 - 13:26

Ellen:

Hoi mannen,
    Wat een verhaal zeg, het is dat ik niet veel beters te doen had op mn zaterdag middag en het helemaal gelezen heb ;).. het valt me wel een beetje tegen van jullie dat jullie alleen een relaxt massage hebben genomen haha..
    wel chil trouwens dat jullie Moon hebben ontmoet dan zie je volgens mij veel meer van zo'n stad dan als je het zelf uit moet zoeken..
    haha, en die 'T' is erg mooi hoor! mssn kun je het een volgende keer andersom doen :P dus alleen een 'T' van haar laten staan en de rest kaal, lijkt me ook erg sexy :P..
    Nou geniet er nog van daar! Wanneer gaan jullie waar heen? of is er niet echt een schema?

Xx Ellen

• 02 Oktober 2010 - 13:40

Ricky-G:

Wat een geweldig verhaal gozers! Die Mr. T kan hier wel een boek van schrijven als jullie weer terug zijn. Jullie voelen je zeker wel groot daarzo ;)?

Laterz!

• 02 Oktober 2010 - 14:49

Olaf:

Tjonge die complimenten voor het uitlezen had ik echt nodig...

Superleuk om te lezen hoe de start van jullie reis was mannen!

Geniet ervan hè, maar dat zal wel lukken aan de foto's te zien.

gr Ol

• 02 Oktober 2010 - 17:35

Marloes:

wat een avonturen alweer jongens!! Gaaf om te lezen, en dat idee van die letters zal wel mannehumor zijn ;) veel succes nog bij de rest van de trip x

• 02 Oktober 2010 - 17:56

Opa Van Den Berg:

Ik ben hartstikke jaloers op jullie. Knappe jongens als jullie de hele vakantie zulke prachtige verhalen kunnen schrijven.Als jullie terug komen is Nederland te klein geworden. Dit vergeet je je hele leven niet meer, besef dat goed.Veel plezier verder. Hoi

• 03 Oktober 2010 - 08:56

De Tweede Annika XD:

Heeey jongens!

ik heb echt gelachen bij het lezen van die verhaal.
    leuk wat jullie allemaal hebben meegemaakt!:D
    Haha, die T in je haar is echt hilarisch.. maar dion ik ben blij voor je dat ze geen bochtjes konden maken:P
    nog veel plezier daar!
    en ben benieuwd naar de volgende lange verhalen.

xxx

• 03 Oktober 2010 - 20:56

Eline En Rob:

Hé jongens, goed om te lezen dat jullie je al prima redden met z'n tweeën zo ver weg. Geniet ervan en blijf zulke leuke verhalen schrijven.
    Groetjes uit New York.

• 05 Oktober 2010 - 14:00

Martineee:

Heee jongens!

Echt super leuk om te lezen dit!
    en wat een verhaal joh!
    Ook leuk met die foto's drbij. ben meteen jaloers. hihi

oh en martijn ik vind de T in je haar wel stoer staan. haha!

ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!

kus!

• 05 Oktober 2010 - 17:18

Fam. Valstar:

Hai boys,
    Dat ziet er goed uit. Ik wil ook wel zo'n massage. (Marijke) Julia vindt dat jullie al coole dingen hebben gedaan. Groeten!!!

• 06 Oktober 2010 - 15:36

Lianne:

Hee Mannen!

Zo te lezen vermaken jullie je wel!! Ben benieuwd naar nieuwe foto's en weer een story!!

Liefss X.xx

• 06 Oktober 2010 - 18:27

Peter En Douglas:

Stoer zeg, met een T rondlopen. Heeft Dion geen geuzennaam, die wel te knippen valt? En anders gewoon met rode verf er een D opspuiten! Ik ben benieuwd wat jullie nog meer gaan beleven.

Zelf zijn we net terug van Corsica. Wat bergjes gepakt en wat rond gereden. Bij een kennis langs geweest en de lekkerste visgerechten gegeten. Ook een rugzak vermist (kwam pas na 3 dagen tevoorschijn en was in New York geweest...wij niet en bovendien wat leger dan bij vertrek uit Amsterdam). Dan is jullie reis toch een stuk avontuurlijker. Veel plezier en als je een beetje Thais boksen hebt geleerd van Moon...deel je elkaar gewoon een plaagstoot uit.

• 08 Oktober 2010 - 17:07

Evita:

Hee, wat een leuk geschreven reisverhaal! Ik heb elk woord gelezen ;)

Volgens mij hebben jullie een supertijd daar. Geniet ervan he!